Eska je hezká

„Dobrou práci poznáte podle toho, jak je udělaná tam, kde není vidět“

Eska je hezká

Kola z Chebu 1892–2006

PRÁVĚ VYDÁNO

Historie chebských kol začíná továrnou Premier, kterou v Chebu postavila v roce 1892 anglická mateřská společnost. Ještě v prosinci toho roku tam sestavili první dvě kola. Postupem let se fabrika rozrostla a stala by se dozajista jednou z největších v monarchii, nebýt neloajálních prokuristů, Heinricha Kastrupa a Ambrose Swetlika. Ti dva se rozhodli využít svých zkušeností a kontaktů, jichž v Premierce nabyli, z firmy v roce 1910, resp. 1911 odešli, aby ve městě téhož roku vybudovali největší a nejmodernější továrnu široko daleko. V první sezoně 1911/1912 vyrobili 18 500 kol. Značka Eska se záhy stala jednou z nejúspěšnějších v Čechách.

V průběhu let získala rokycanský Tripol a později i varnsdorfskou Terru, po válce se pod její křídla dostal také Favorit. Bohatou a dramatickou historii Esky přibližuje kniha ze září 2022, vydaná ke stejnojmenné výstavě (září 2022–únor 2023), o niž se podělily Muzeum Cheb a Retromuseum Cheb. Kdo má doma kolo Eska, Tatra, Iris, Kronos, Tatra, Tripol, Tudor, Terra, Kompakt či Favorit, měl by mít doma i tuto knížku. Titul „Eska je hezká“ je třeba doplnit dovětkem „dokud neoprejská“. Její hořký konec nastal v květnu 2006, kdy buldozery srovnaly historicky cennou budovu se zemí.

Tam kde stála Eska
Chodí se dnes do Tesca
Bestia triumfans…

  • Jan Králík
  • Vydáno v roce 2022 nakladatelstvím Galerie výtvarného umění v Chebu
  • a graficky upravil Kolář & Kutálek
  • ISBN: 978-80-87395-53-0