Ústav pro výzkum motorových vozidel byl ostrov technické tvůrčí svobody v časech klopotného budování socialismu. Pochopil jsem to z desítek rozhovorů s lidmi, kteří tam působili a byli ochotní si se mnou o tom povídat. Jejich výpovědi se staly základem při psaní historie této organizace, protože se nepodařilo dohledat ústavní archiv, který zmizel neznámo kam. Smyslem ústavu bylo pomoci s výzkumem a vývojem domácím automotivním továrnám tam, kde nestačily jejich vlastní kapacity. V ústavu se koncentrovala technická elita v daném oboru, která se od roku 1952 podílela na bezpočtu novinek a modernizací od karburátorů přes motorové pily, osobní automobily a nákladní vozy po vyhodnocení letových zkoušek letadla Delfín.
Mezi výzkumnými úkoly a praktickými realizacemi byl často propastný rozdíl – příklad za mnohé: v ÚVMV vyvinuli a postavili funkční automatickou převodovku pro osobní automobily, ale pátého převodového stupně (1984) se škodovka stodvacítka dočkala osm let po svém uvedení na trh. Nejznámějším projektem se stal sportovní prototyp ÚVMV 1100 GT z roku 1968, který je po takřka šedesáti letech snad ještě atraktivnější než v době svého vzniku. Další promarněná šance. Že se za více než 35 let ÚVMV nedočkal vyhovujícího pracoviště a po celý čas měl hlavní sídlo v prvorepublikové továrně na krém na boty, je výmluvnou vizitkou tehdejších časů.
Když ústav přešel pod křídla TÜV SÜD Czech (a nebyla to snadná cesta), uplatnili se jeho zaměstnanci buď v nové organizaci, nebo na vysokých pozicích počínaje Škodou Auto po nejrůznější firmy, které do České republiky přišly. ÚVMV zanechal v historii domácího automobilového průmyslu skvělou stopu.
Datum vydání: září 2025
ISBN: 978-80-271-5685-6
Formát: 240 × 165 mm, 128 stran
Nakladatel: Grada Publishing